Aktiviraj se / Arhiv / Ta resno / 20. 5. 2020

Čuječnost

Ljudje smo naravnani tako, da kar naprej nekaj počnemo, smo zelo zaposleni in neprestano prehajamo iz ene aktivnosti v drugo – pri tem pa pozabljamo na stik s seboj, s svojim telesom, svojimi čustvi in mislimi. Čuječnost (ang. mindfulness) nas uči ravno tega – da pridemo v stik sami s seboj, se ustavimo v svojih življenjih in se začnemo zavedati sebe, drugih in okolice. Uči nas biti bolj prisotne v tem trenutku. V svojem življenju namreč lahko zamudimo veliko dogodkov, ravno zato, ker se ne zavedamo tega, kar se nam dogaja. To stanje, nenehno prehajanje med aktivnostmi in zmanjšan stik s samim seboj, imenujemo avtomatski pilot, kar se nanaša na to, da ljudje velikokrat delujemo avtomatično, ne da bi bili pozorni na to, kaj delamo in kaj ob tem doživljamo.

Pojem čuječnost je utemeljil Jon Kabat-Zinn, ki je prenesel del budistične prakse vzhodnega sveta v zahodni svet. Čuječnost opredeljuje kot zavedanje, ki se pojavi, ko človek namenoma vzdržuje pozornost v sedanjem trenutku, brez presojanja. Je znanstveno dokazana praksa, pri kateri je poudarek na vajah (meditacijah), ki jih posameznik izvaja. Pri tem je pomembno, da je posameznik pri izvajanju vaj dosleden in jih izvaja redno (vsakodnevno). Velikokrat se čuječnost uvršča med tehnike sproščanja, vendar pa je čuječnost več kot le tehnika sproščanja. Eden izmed učinkov čuječnosti je lahko sprostitev, vendar pa je primarni fokus pri izvajanju čuječnosti to, da lahko posameznik pride v večji stik s samim seboj. Pogosto se dogaja, da lahko posamezniki med prakticiranjem čuječnosti v večji meri ozavestijo neprijetne občutke (bolečino, občutki tesnobe ipd.). V tem primeru se posameznik uri v sprejemanju negativnih občutij, kar na dolgi rok lahko prinese lažje soočanje z neprijetnimi situacijami v življenju. Znanstveno dokazano je, da redno prakticiranje čuječnosti pomaga pri zmanjševanju splošne stopnje stresa, občutkov anksioznosti in depresivnosti.

 

Kako prakticiramo čuječnost?

Čuječnost lahko vadimo na dva načina: formalno in neformalno. Formalno prakticiranje čuječnosti pomeni, da izvajamo čuječnost prek meditacij. V okviru čuječnosti poznamo več meditacij, nekatere se osredotočajo na telo in dihanje, druge pa na zaznavanje doživljanja znotraj nas ali pa zaznavanje okolice. Meditacije se lahko izvajajo sede ali leže, pomembno je, da je posameznik v prostoru, kjer je mirno in se počuti varno. Neformalno prakticiranje čuječnosti pa pomeni, da vadimo prisotnost v sedanjem trenutku, v svojem vsakdanjem življenju. Lahko se torej odločimo, da bomo nekatera vsakodnevna opravila opravljali čuječe – torej, jih bomo izvajali na način, da se bomo zavedali tega, kaj počnemo in na kakšen način. Na primer lahko se odločimo, da si bomo čuječe umivali zobe. Navadno si umivamo zobe povsem avtomatsko ter smo med tem z mislimi čisto drugje. Ko prakticiramo čuječe umivanje zob, pa poskušamo biti ob tem čim bolj prisotni v sedanjem trenutku. Osredotočamo se torej na vse gibe, ki jih izvajamo ob umivanju zob. Opazujemo, katere mišice uporabljamo ob tem, kakšni občutki se pojavljajo v predelu ustne votline, medtem ko ščetkamo zobe, kakšen okus je prisoten, kako se počutimo v telesu ipd. Poskušamo biti torej čim bolj osredotočeni na umivanje zob. Morda se sliši smešno in nesmiselno, vendar pa s tem treniramo svoj um, da bomo lahko tudi v prihodnosti bolj prisotni v sedanjem trenutku. Velikokrat namreč opravljamo vsakodnevna opravila povsem avtomatsko, brez zavedanja, na kakšen način to počnemo in takšna vaja nam lahko pomaga vračati svojo pozornost v tukaj in zdaj.

 

Za pokušino, kako izgledajo meditacije čuječnosti, članku prilagamo posnetek meditacije Kratko osredotočanje na dih in telo.

 

Več o čuječnosti si lahko preberete v spodaj navedeni literaturi:

Literatura v angleškem jeziku:

  • Jon Kabat-Zinn: Full Catastrophe living
  • Zindel Segal, Mark Williams in John Teasdale: Mindfulness-Based Cognitive Therapy for Depression

Literatura v slovenskem jeziku:

  • Jon Kabat-Zinn: Kamorkoli greš, si že tam.
  • Mark Williams in Dannny Penman: Čuječnost: kako najti mir v ponorelem svetu.
  • Vidyamala Burch in Dannny Penman: Čuječnost za zdravje.
  • The mindfulness project: Sem tukaj in zdaj – Ustvarjalna pot do čuječnosti

 

Pripravila: Anja Sagadin, mag.psih.

Učiteljica čuječnosti v izobraževanju

 






Prejšnji
Tehnika sproščanja - Vizualizacija
Naslednji
ESE izkušnja - blog






X
X